This Changes Everything recension – Naomi Kleins dokumentärfilm om klimatförändringarna inte

Avi Lewis film om klimatförändringarna, baserad på Naomi Kleins bok med samma namn, inleds med en bekännelse från författaren: ”Jag har alltid hatat filmer om klimatförändringar”. Hon räknar upp deras fel: de är tråkiga, de är överdrivna, de innehåller alltid, alltid bilder på isbjörnar.

Det är ett djärvt drag för en dokumentärfilm, än mindre en med en sådan hyperbolisk titel, att flamma sina föregångare. Klein har helt rätt. Klimatförändringsdokumentärer kämpar för att göra berättelsen personlig. Problemets omfattning är för stort för att lätt kunna filtreras genom relaterbara karaktärer. Tyvärr misslyckas Lewis film – trots sitt goda utseende och sina fina intentioner – på exakt samma sätt. Den är ibland tråkig, den gör antaganden om sin publik. Den är dock, till sin ära, försiktig med isbjörnarna.

Argumenten från Kleins väl recenserade bok förenklas och blir lite röriga i filmen. Tyngdpunkten tycks vara att vår lättja inför klimatförändringarnas förödande effekter inte – som vi ofta får höra – är ett resultat av människans natur. Den beror i stället på en 400 år gammal historia som vi har berättat för oss själva om att naturen är en kraft som vi har behärskat. Och om hur kapitalismen grundades på detta, vilket gjorde det möjligt för oss att koppla bort oss från naturen i en sådan utsträckning att det fortfarande är svårt för vissa av oss att ta miljöapokalypsen på allvar. Dessa tankeprocesser är, när man tänker efter, också produkter av den mänskliga naturen. Men Lewis kämpar för att presentera denna komplexitet i filmen.

Istället tas vi med på en världsomsegling av de samhällen som kämpar tillbaka mot det exploatera och flytta på den fria marknadens tankesätt. Vi börjar vid Alberta tjärsand i Kleins hemland Kanada, där ”överlagret” (irriterande saker som träd, gräs, jord, lera) avlägsnas från hundratusentals kvadratkilometer för att komma åt oljereserverna därunder. Vi får träffa gruvarbetarna – välbetalda ambulerande arbetare som inte har någon koppling till marken – och den ursprungsbefolkning som kallar det sitt hem. Stammens argument är vattentäta och deras passion uppenbar, men varken Klein eller Lewis hittar något sätt att bryta mot konventionerna. För att uttrycka sig grymt: vi har sett ursprungsbefolkningen gråta i kameran förut. Det finns inget djup i Kleins förhållande till sina objekt på skärmen (hon visas klottra på ett block, knacka på en bärbar dator, stirra frånvarande på en soptipp), så de blir den värsta av miljödokumentära klichéer: de andra människorna som klimatförändringarna drabbar.

Det är ett problem med skalan. Ett makroargument filtreras genom människors lokala bekymmer, men utan att lära känna personerna kan man förstå deras lidande, men man kan inte känna det. Vi får veta att smogen i Peking är så svår att folk ibland inte kan lämna sina hus under hälften av dagarna på ett år. Det är ett fantastiskt koncept, men kunde man inte visa oss hur det är för en familj att leva så, i stället för att lära oss det genom statistik?

I Indien, där den blomstrande tillväxten kräver elkraftverk, presenteras ett landsbygdssamhälle som tar sig an energibolaget och vinner. I Grekland får det kanadensiska guldbolaget Eldorado packa ihop. I Montana kämpar ett par mot ett företag vars oljeledning har gått sönder och förorenat vattnet som försörjer deras getfarm. I samtliga fall presenterar Klein och Lewis vanliga människor som har mobiliserat sig för att protestera mot den konventionella visdomen: att tillväxt – all tillväxt – är bra oavsett vad det kostar. Åtminstone deras beundran för sina försökspersoners uthållighet får plats.

Tillbaka till den inledande gambiten. Det är underförstått att This Changes Everything kommer att väcka uppståndelse och inspirera på ett sätt som dokumentärer om klimatförändringar inte har lyckats med tidigare. Det gör den verkligen inte. Den ger oss i de välbärgade delarna av världen mer anledning att känna oss dåliga och bara en antydan om vad vi ska göra med den känslan. Alla Kleins personer – från de New York-bor som fördrivits av orkanen Sandy till de indiska fiskare vars vatten har förorenats av elbolaget – har fysiskt påverkats av klimatförändringarna. Deras kamp mot den är personlig, medan vi lurar oss själva att vår inte är det. En kamp för överlevnad? Det är en mänsklig impuls som vi alla kommer att förstå.

{{#ticker}}

{{topLeft}}

{{bottomLeft}}