This Changes Everything review – Naomi Klein’s documentaire over klimaatverandering doet het niet

Avi Lewis’s film over klimaatverandering, gebaseerd op het gelijknamige boek van Naomi Klein, opent met een bekentenis van de schrijfster: “Ik heb altijd een soort hekel gehad aan films over klimaatverandering”. Ze somt hun fouten op: ze zijn saai, ze zijn aanmatigend, ze bevatten altijd, altijd beelden van ijsberen.

Het is een gewaagde zet voor een documentaire, laat staan een met zo’n hyperbolische titel, om zijn antecedenten in de fik te steken. Klein heeft helemaal gelijk. Klimaatveranderingsdocumentaires hebben moeite om het verhaal persoonlijk te maken. De reikwijdte van het probleem is te groot om gemakkelijk te filteren via relateerbare personages. Helaas faalt de film van Lewis – ondanks zijn mooie uiterlijk en goede bedoelingen – op precies dezelfde manieren. Het is soms saai, het maakt aannames over zijn publiek. Het siert hem dat hij zich niet te druk maakt over de ijsberen.

De argumenten uit Klein’s goed beoordeelde boek worden in de film versimpeld en een beetje verward. De strekking lijkt hier te zijn dat onze lusteloosheid ten aanzien van de verwoestende effecten van klimaatverandering niet – zoals ons vaak wordt verteld – het gevolg is van de menselijke natuur. In plaats daarvan is het te wijten aan een 400 jaar oud verhaal dat we onszelf hebben wijsgemaakt over de natuur als een kracht die we hebben beheerst. En over hoe het kapitalisme daarop is gebaseerd, waardoor we ons zozeer van de natuurlijke wereld hebben losgekoppeld dat het voor sommigen van ons nog steeds moeilijk is om de milieu-apocalyps serieus te nemen. Deze denkprocessen zijn, als je erover nadenkt, ook producten van de menselijke natuur. Maar Lewis heeft moeite om die complexiteit in de film te laten zien.

In plaats daarvan worden we meegenomen op een wereldreis langs de gemeenschappen die terugvechten tegen de exploit-and-move-on vrije markt mentaliteit. We beginnen bij de teerzanden van Alberta in Klein’s geboorteland Canada, waar de “overburden” (vervelende dingen zoals bomen, gras, aarde, klei) worden verwijderd van honderdduizenden vierkante kilometers om bij de oliereserves eronder te komen. We maken kennis met de mijnwerkers – goedbetaalde rondtrekkende arbeiders zonder enige band met het land – en met de inheemse bevolking die het land haar thuis noemt. De argumenten van de stam zijn waterdicht en hun passie overduidelijk, maar Klein noch Lewis vinden een manier om de conventies te doorbreken. Om het cru te stellen: we hebben inheemse mensen al eerder zien huilen voor de camera. Er is geen diepte in de relatie die Klein op het scherm heeft met haar onderwerpen (ze krabbelt op een blocnote, tikt op een laptop, staart afwezig naar vuilnisbelten), dus worden ze het ergste cliché onder de milieudocumentaires: de Andere mensen die het slachtoffer worden van klimaatverandering.

Het is een probleem van schaal. Een macro-argument wordt gefilterd door de lokale zorgen van mensen, maar zonder de onderwerpen te leren kennen, kun je hun lijden begrijpen, maar het niet voelen. Er wordt ons verteld dat de smog in Peking zo erg is dat mensen soms de helft van de dagen per jaar hun huis niet uit kunnen. Dat is een verbazingwekkend concept, maar kunnen we niet zien hoe het is voor een familie om zo te leven, in plaats van het te leren door middel van statistieken?

In India, waar de explosieve groei elektrische centrales eist, krijgen we een plattelandsgemeenschap te zien die het opneemt tegen het energiebedrijf en wint. In Griekenland wordt het Canadese goudbedrijf Eldorado in de val gelokt. In Montana vecht een echtpaar tegen een bedrijf waarvan de olieleiding is gescheurd, waardoor het water dat hun geitenboerderij voedt, wordt vervuild. In alle gevallen presenteren Klein en Lewis gewone mensen die gemobiliseerd zijn om te protesteren tegen de conventionele wijsheid: dat groei – alle groei – goed is, ongeacht de kosten. Hun bewondering voor de vasthoudendheid van hun onderwerp haalt het tenminste.

Terug naar dat openingsgambiet. De implicatie is dat This Changes Everything gaat prikkelen en inspireren op een manier die klimaatverandering documentaires hebben gefaald om eerder te doen. Dat doet het echt niet. Het geeft degenen onder ons in de welvarende delen van de wereld meer reden om zich slecht te voelen en slechts een suggestie van wat we met dat gevoel moeten doen. Al Kleins onderwerpen – van de inwoners van New York die ontheemd zijn geraakt door de orkaan Sandy tot de Indiase vissers wier water vervuild is door de elektriciteitsmaatschappij – hebben fysiek te lijden onder de klimaatverandering. Hun strijd ertegen is persoonlijk, terwijl wij onszelf wijsmaken dat die van ons dat niet is. Een strijd om te overleven? Dat is een menselijke impuls die we allemaal zullen gaan begrijpen.

{#ticker}}

{topLeft}}

{{bottomLeft}}